Oriol Amblàs i Núria Nofarías de l’Escola d’Art de Vic; Xavier Farrés, regidor de Participació de l’Ajuntament de Vic; i dues estudiants participants al projecte

L’Escola d’Art de Vic presenta la proposta artística del projecte Riberes de Vic

Han treballat a partir de tres objectius: crear un recorregut escultòric, unes estructures sostenibles al riu i un projecte amb altres entitats de la ciutat

L’Escola d’Art de Vic ha presentat la proposta artística del projecte Riberes de Vic amb la col·laboració de l’Ajuntament de Vic i el Centre d’Estudis dels Rius Mediterranis (CERM) de la Universitat de Vic – Universitat Central de Catalunya (UVic-UCC), un projecte que té per objectiu la restauració fluvial dels rius Mèder i Gurri al nucli urbà de Vic per tal de renaturalitzar els trams urbans dels rius i disminuir el risc d’inundació i on les àrees de Participació, Medi Ambient i Educació del consistori hi ha estat treballant des dels inicis del projecte.

El projecte de restauració fluvial dels rius Mèder i Gurri al nucli urbà de Vic compta amb el suport de la Fundación Biodiversidad del Ministerio para la Transición Ecológica y el Reto Demográfico (MITECO) en el marc del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència, finançat per la Unió Europea – NextGenerationEU.

Durant la presentació, el regidor de Participació, Xavier Farrés, ha destacat el gran interès que ha generat el projecte “amb més de 800 persones participants i 250 propostes”. La coordinadora pedagògica de l’Escola d’Art de Vic, Núria Nofarías, ha explicat que la voluntat és “relacionar el vessant artístic amb la llera del riu” i el professor de Forja i Fossa Artístiques de l’escola, Oriol Amblàs, ha explicat l’essència de la intervenció artística, que “posa el focus en la mirada i la transformació del riu perquè hi haurà una renaturalització” gràcies al projecte Riberes de Vic.

El professor també ha fet èmfasi en els materials reutilitzables que s’han utilitzat per fer les creacions escultòriques efímeres. Dues de les estudiants participants de cicle formatiu de l’Escola d’Art de Vic han mostrat les maquetes de les estructures sostenibles tot explicant “el joc de llums i teles” i “les formes geomètriques que es complementen entre elles”.

 

Visita escenificada per la llera del riu Mèder

El projecte es materialitzarà el 7 de juny en dos passes: el primer a dos quarts de 9 del vespre i, el segon, a les 10 de la nit, aprofitant la foscor per realçar el joc amb les llums. Es tracta d’una visita escenificada a càrrec de l’alumnat de batxillerat escènic de l’Escola d’Art de Vic.

La proposta té tres objectius: crear el Recorregut Escultòric de Vic 2016, els volums escultòrics sostenibles al riu Mèder i un projecte transversal amb altres entitats de Vic. Pel que fa al recorregut escultòric, s’han retolat set escultures de formigó amb plaques de bronze, a més de dissenyar el fulletó itinerari amb les ubicacions de les escultures. El segon projecte, el de volums escultòrics sostenibles, inclou tres estructures de metall efímeres amb teles i lones on poder posar llum o projectar imatges.

Aquestes tres estructures se situaran al pont del Remei, al pont del Passeig de la Generalitat i al pont Molí d’en Saborit seguint tres conceptes: la restauració del curs fluvial (amb el títol Mirada); la renaturalització (Transformació) i la reflexió (Memòria).

 

Riberes de Vic, un projecte participatiu i col·laboratiu

L’ICS Catalunya Central també s’ha involucrat en el projecte, ja que va donar la lona dels 50 anys del CAP Osona a l’Escola d’Art de Vic, que l’ha aprofitat per fer un treball artístic. Les lones havien estat instal·lades a la façana de l’edifici durant un any. L’ICS aposta per impulsar l’economia circular, i porta a terme diverses iniciatives per tal de donar un valor afegit als materials que ja s’han fet servir, i així, allargar-ne la vida útil.