S’aprova per unanimitat el Pla de Mobilitat Urbana Sostenible per una ciutat més saludable

El Pla, treballat de formava participativa per la ciutadania i agents socials implicats, defineix el model de mobilitat a Vic en els propers sis anys on s’aposta per una mobilitat activa i sostenible

Ple municipal del mes d’octubre.
Ple municipal del mes d’octubre

El ple d’ahir va aprovar per unanimitat el Pla de Mobilitat Urbana Sostenible (PMUS) de Vic, el document bàsic per definir el model de mobilitat a la ciutat en els propers sis anys. Tal com va destacar la regidora de Mobilitat, Fabiana Palmero, és l'eina que dibuixa la mobilitat sostenible i activa a Vic per seguir consolidant una ciutat saludable on es posen les persones al centre i s’estableixen nous eixos cívics-saludables que treballen per una ciutat policèntrica i amb diversos pols d’atracció, en la línia del POUM.

 

El PMUS s’ha treballat de forma participativa en diverses sessions per reflectir al màxim les necessitats i ajustar-se al model de ciutat a la mesura humana per la que es treballa. Totes les propostes s’han englobat en quatre reptes:

 

  •  Millora de les xarxes de transport per afavorir una ciutat policèntrica.
  • Fer els carrers atractius, segurs, saludables i pensats per les persones.
  • Millorar la competitivitat.
  • Governança i educació cívica.

 

Palmero va remarcar l'objectiu de seguir apostant per una mobilitat sostenible amb un bon pla, que tot i que s’ha fet esperar, ha valgut la pena per poder-lo millorar de forma conjunta i debatent-lo.

 

La regidora d'ERC, Viqui Terricabras, tot i mostrar-se satisfeta pel pla va lamentar la tardança en elaborar-lo. Afegint el neguit pel temps i oportunitats perdudes per haver pogut perdre subvencions en el marc del Next Generation.

 

En la mateixa línia el regidor de Capgirem Vic, Roger Cumeras, va fer una valoració positiva per la incorporació de les aportacions fetes pel grup municipal que representa. Tot així, va criticar haver perdut nou anys de transformació per una mobilitat sostenible i cap a una ciutat enfocada als objectius de l’agenda 2030.

 

Per la seva banda la regidora del PSC, Carme Tena, va recalcar haver perdut l’oportunitat d’acollir-se a subvencions europees per “una mala i lenta gestió”. Tena va exposar que la solució hauria estat convocar un ple extraordinari per aprovar el pla i poder accedir a les subvencions.

 

La regidora de Mobilitat va concloure que tot i les crítiques rebudes era un gran dia per poder disposar d’un Pla de Mobilitat Urbana Sostenible, treballat, consensuat i pensat perquè les persones siguin al centre. “Apostem per un bon pla i esperem poder aconseguir un bon finançament, aprovar un pla a corre cuita per tenir un bon finançament no és la nostra manera de fer política”, va dir. A més, encara que s’hagués fet un ple extraordinari no s’hauria complert amb el període d’exposició pública de 45 dies necessaris ni hauria transcorregut el temps necessari per acollir-se a les subvencions europees, va afegir.

 

 

Més passos per una ciutat accessible

 

També per unanimitat es va aprovar el Pla d’accessibilitat de Vic que és un instrument de promoció de l’accessibilitat en l’àmbit municipal, que identifica les barreres arquitectòniques en els diferents àmbits de la població, en proposa solucions, en fa un pressupost i estableix un programa per a la seva progressiva eliminació per tal d’assolir que Vic sigui plenament accessible, d’una manera racional i planificada.

 

La regidora d'Urbanisme i Mobilitat, Fabiana Palmero, va exposar que el pla presenta una programa per a la progressiva eliminació de les barreres arquitectòniques perquè la ciutat sigui plenament accessible i que ja s’havia presentat a la Taula de Diversitat Funcional. Palmero va voler recordar que ja es té en compte l’accessibilitat en les noves obres però el Pla ajuda a traçar unes línies necessàries per seguir-hi treballant.

 

La regidora d'ERC, Viqui Terricabras, es va mostrar satisfeta pel projecte tot i lamentar que s’hagués tardat tant en fructificar el que s’havia aprovat en una moció de l’any 2015.

 

Roger Cumeras, de Capgirem Vic, es va mostrar satisfet per l’arribada d’un nou pla fonamental tot i no incloure’s l’estudi d’accessibilitat en equipaments municipals i mitjans de comunicació. “La intenció és bona però encara hi ha molts carrers històrics inaccessibles", va dir.

 

 

Durant el ple també es va aprovar per unanimitat el projecte de reurbanització del carrer Nou, entre el carrer de Sant Sebastià i la plaça d’Angels Custodi, que permetrà completar el projecte de remodelació del carrer. La regidora d'Urbanisme, Fabiana Palmero, va dir que s’estava treballant per donar compliment a les demandes del veïnat i dels comerciants  i poder transformar el carrer, com ja s’havia exposat en una reunió informativa.

 

La regidora d'ERC, Sandra Quilez, va posar sobre la taula que els veïns encara no tenien la informació necessària sobre l’inici de les hores i que desconeixien les afectacions que podrien tenir.

 

Palmero va recordar el contacte permanent amb veïnat i comerciants i va afirmar que tot i que les obres durarien uns quatre mesos per tram, cada veí tindria una afectació màxima de 15 dies i se’ls proporcionarien alternatives d’aparcament