Vic a punt per activar la ciutat 30

Dimarts vinent, 11 de maig, entra en vigor la normativa que afavoreix la mobilitat sostenible i contribueix a la millora de la qualitat ambiental

C. Sant Segimon a Vic.
C. Sant Segimon a Vic

Vic, ciutat 30, serà una realitat el dimarts vinent. La ciutat ja està preparada per l’entrada en vigor de la nova normativa de la Direcció General de Trànsit (DGT) del proper 11 de maig, i en què s’aplicaran els nous límits de velocitat establerts.

 

En aquest sentit, es reduirà la velocitat a 30 km/h en vies urbanes amb un carril per sentit i que, fins ara, era de 40 o 50 km/h independentment dels carrils que hi haguessin, entre d’altres mesures.

 

 

En els darrers mesos Vic s’han fet un centenar de tasques de senyalització. S’han instal·lat nous senyals de 30 km/h com a recordatori i s’han retirat o substituït senyalitzacions que no compleixen amb la nova normativa.

 

 

La regidora de Mobilitat, Fabiana Palmero, subratlla que avançar cap a una ciutat encara més sostenible i saludable continua sent una de les prioritats de l’equip de govern, com ja s’exposa en el Pla d’Actuació Municipal (PAM). Per això, recorda la importància de “continuar desplegant la pacificació per convertir la persona en protagonista”.

 

“Vic és pionera en la implementació de la salut en el planejament urbanístic”, tal com remarca Palmero. “La nova mesura permetrà reforçar el concepte de ciutat policèntrica, on els diversos barris comptaran amb nous eixos cívics”, afegeix.

 

 

Vic, ciutat pacificada

 

La pacificació està present en les darreres reurbanitzacions portades a terme a Vic com la de la Rambla de l’Hospital i del Bisbat, el carrer Montserrat o Verdaguer, limitats a un màxim de 30 quilòmetres per hora. Una velocitat en què els experts diuen, com queda recollit en el Pla estratègic de la Bicicleta de la ciutat, que els vehicles motoritzats poden conviure amb la bicicleta quan vagin en el mateix sentit.

 

A més, es complementa amb unes voreres més amples per poder afavorir els desplaçament saludables a peu i el benestar de les persones. La creació d’espais de trobada amplis i segur al voltant de diversos centres educatius o la nova illa de vianants del Portalet, en son alguns exemples.

 

 

Palmero destaca que “Vic ja disposa de 54 quilòmetres de xarxa clicable” per on poden circular bicicletes, patinets elèctrics i altres vehicles de mobilitat personal i “quatre illes de vianants on la persona és la protagonista”. Uns espais que permeten millorar la qualitat ambiental i afavorir la seguretat viària, afegeix.

 


Nous límits de velocitat l’11 de maig

Els nous límits genèrics de velocitat en zones urbanes són:

 

  • 20 km/h en vies que disposin de plataforma única (calçada i vorera al mateix nivell). 
  • 30 km/h en vies d'un únic carril per sentit de circulació.
  • 50 km/h en vies de dos o més carrils per sentit de circulació.

 

La implementació de la velocitat 30 augmenta la seguretat de les persones que van a peu i també de qui condueix vehicles. Diversos estudis demostren que la reducció de 50 a 30 km/h en trames urbanes disminueix en cinc vegades les persones mortes en atropellaments.

 

 

Aquest canvi suposarà, a més, un estímul per prioritzar la mobilitat activa (anar a peu o amb bicicleta), com a mitjans nets i eficients, i alhora permetrà reduir les emissions dels vehicles de combustió i el soroll  per seguir avançant cap a una ciutat encara més saludable.