Vic crea els primers aparcaments per a bicicletes als pàrquings públics soterrats

S’hi pot accedir per l’ascensor de l’aparcament amb els avantatges que comporta aparcar en un pàrquing vigilat les 24 hores

Aparcament per a bicicletes i cotxe elèctric al pàrguing soterrat de l’Atlàntida.
Aparcament per a bicicletes i cotxe elèctric al pàrguing soterrat de l’Atlàntida

Vic segueix avançant cap a una ciutat pacificada, encara més sostenible i saludable, que aposta pels desplaçaments saludables amb voreres més amples, com les fetes en les obres de millora al carrer Verdaguer, carrer Montserrat o carrer Nou, o amb la millora de les connexions dels carrils bici existents i augmentar els quilòmetres de carrils bici que hi ha al municipi.

 

L’última de les actuacions és la creació de 20 aparcaments per a bicicletes a l’aparcament soterrat de l’Atlàntida, d’ús gratuït per a la ciutadania. Una iniciativa, que tal com exposa la regidora de Mobilitat, Fabiana Palmero, s’anirà estenent en d’altres aparcaments soterranis de la ciutat per fomentar el canvi de mode de transport cap a la mobilitat activa i les pràctiques saludables.

 

A dia d’avui, aparcar en aquests pàrquings soterrats per a bicicletes és gratuït i no cal registrar-se, simplement aparcar la bicicleta accedint per l’ascensor de l’aparcament amb els avantatges que comporta estar en un aparcament vigilat les 24 hores. A mig termini, però, s’implementaran noves mesures per fomentar-ne la rotació.

 

Cotxes elèctrics a disposició de la ciutadania

 

En el mateix aparcament s’hi troba un dels tres cotxes elèctrics a disposició de la ciutadania. Després d’associar-se a la cooperativa Som Mobilitat, l’Ajuntament de Vic ha comprat un paquet d’hores d’ús dels vehicles perquè a partir de les 3 de la tarda, els dies entre setmana, els pugui utilitzar la ciutadania que s’associï a la cooperativa i els caps de setmana tot el dia.

 

 

Els cotxes 100% elèctrics que s’ofereixen són dos vehicles (dos Renault Zoe i una Renault Kangoo) i és un pas més per avançar en la mobilitat sostenible, com exposa Palmero. Per una banda, es promou que els veïns i les veïnes de Vic provin els avantatges d’un cotxe elèctric, es fomenta l’hàbit de compartir cotxe entre diferents persones i s’evita que cadascuna n’hagi de comprar un, reduint-se el parc de vehicles de la ciutat de manera que es guanya en places d’aparcament disponibles.

 

 

Les persones que vulguin utilitzar el servei només pagaran les hores que es fa servir el vehicle i la persona s’estalvia les despeses associades d’assegurança, carburant o manteniment, entre altres.

 

 

El representant del grup local de Vic de la cooperativa Som Mobilitat, David Pérez, exposa que l’objectiu és fomentar “la mobilitat a peu, en bici, en bus i, allà on no arribis, amb cotxe compartit”. Segons Pérez, “un cotxe compartit treu de la ciutat sis cotxes, amb la qual cosa hi ha més espai per al ciutadà, es recuperen els carrers i hi ha menys embussos” contribuint a tenir “ciutats més netes”.

 

Dos anys de Som Mobilitat a Vic

Som Mobilitat fa dos anys aproximadament que es va implantar a Vic, ciutat on en l’actualitat aquesta cooperativa disposa de set vehicles de cotxe compartit, dels quals quatre els utilitza principalment la UVic-UCC. Qui vulgui fer ús d’un vehicle de Som Mobilitat només cal que es doni d’alta com a soci a la https://www.sommobilitat.coop/. A partir d’aquí podrà descarregar-se l’aplicació gratuïta per a dispositius mòbils amb la qual podrà reservar el vehicle –amb una antelació de fins a tres mesos- i també obrir-lo. Hi ha dues tarifes, una per si s’utilitza el cotxe de forma puntual i una altra per si es fa servir en dies fixos. Les tarifes inclouen tots els serveis: aparcament, electricitat, assegurança a tot risc, manteniment i neteja. El servei està reservat a persones majors de 22 anys.

 

Horitzó 2030

Per la seva banda, el regidor de Medi Ambient, Albert Castells, detalla que la incorporació de tres vehicles elèctrics que formen part de la flota municipal quan no els utilitza la ciutadania s’emmarca en l’adhesió de l’Ajuntament de Vic al Pacte dels Alcaldes i les Alcaldesses pel Clima i l’Energia, i en els compromisos de l’Horitzó 2030, que té l’objectiu de reduir d’aquí a deu anys el 30% de gasos d’efecte hivernacle. “Hem de descarbonitzar l’economia i fer una transició energètica, reduint el CO2 i els altres gasos d’efecte hivernacle”, recorda Castells.